Leerstijlen herkennen bij je kinderen — en waarom dat het hart vormt van effectief thuisonderwijs

Thuisonderwijs is meer dan een alternatief voor het klassieke schoolsysteem liefste moeders..het is een kans om kinderen te zien zoals ze echt zijn. Elk kind heeft zijn eigen ritme, zijn eigen karakter, zijn eigen voorkeuren subhanaAllah en dus ook zijn eigen manier van leren. Wie thuisonderwijs geeft, krijgt de unieke mogelijkheid om te ontdekken hoe een kind kennis het beste opneemt, verwerkt en dan toepast.

 

In deze blog duiken we dieper in wetenschappelijke inzichten over leerstijlen inshaaAllah, maar we verbinden die inzichten ook met een diepe bron van tijdloze wijsheid. En dat is de sunnah. Profeet Mohammed ﷺ en de Sahaba waren levende voorbeelden van diversiteit in karakter en hun leervermogen en de manier waarop de Profeet ﷺ hen onderwees, laat bij uitstek zien hoe belangrijk het is om de unieke aard van elke leerling te begrijpen.


Waarom leerstijlen belangrijk zijn...


Wat mij altijd raakt, is dat onze geliefde Profeet Mohammed ﷺ al lang geleden liet zien dat
niet iedereen op dezelfde manier leert akhawaati. Hij begreep de Sahaba zo goed dat hij zijn uitleg steeds aanpaste aan hun karakter en hun manier van leren subhanaAllah.

 

Hier zijn een paar voorbeelden die mij altijd inspireren in mijn thuisonderwijs:

 

1. Voor de visuele leerling

 

Soms tekende de Profeet ﷺ lijnen in het zand om iets duidelijk te maken. SubhanAllah… zo simpel en zo krachtig. Sommige kinderen hebben dat nodig: tekeningen, schema’s, kleuren, beelden.

 

Voorbeeld uit de Sunnah:

Er is een bekende overlevering waarin de Profeet ﷺ lijnen in het zand tekende om iets duidelijk te maken. Hij tekende een rechte lijn en daarnaast zijlijnen om uit te leggen hoe de rechte weg van Allah is, en hoe de dwaalwegen ernaast liggen. Dit is een perfect voorbeeld van visueel onderwijs. 

 

Hoe jij dit kan gebruiken? 

 

 

  • Tekenen in het schrift
  • Kleurcodes
  • Kaarten, mindmaps
  • Pictogrammen bij taken

 

 

Voor dit soort kinderen maakt “zien” alles duidelijk.

 

 

2. Auditieve leerlingen — kinderen die leren door te luisteren..

 

"Voor de vrije denkers en reflectieve kinderen"

 

De Profeet ﷺ stelde vaak vragen die je aan het denken zetten. Geen directe antwoorden...maar ruimte om zelf te denken.En sommige kinderen bloeien precies daarvan op. Ze houden van praten, vragen stellen, nadenken en verbanden zoeken.

Dit zijn de kinderen die van verhalen houden. Die onthouden wat ze horen. Die praten, vragen en graag luisteren.

Sommige kinderen willen niet meteen antwoorden. Ze willen denken. Ze willen begrijpen. Ze willen vragen stellen.

 

Voorbeeld uit de Sunnah


De Profeet ﷺ stelde vaak vragen die de Sahaba lieten nadenken.

Hij vroeg bijvoorbeeld:

“Zal ik jullie vertellen wie de sterkste is?”

En dan lieten de Sahaba hun eigen ideeën los… waarna hij de spirituele betekenis uitlegde. Hij liet hun gedachten bewegen vóór hij het antwoord gaf.

 

 

Hoe jij dit kan gebruiken ?...

 

 

  • Vragen stellen i.p.v. meteen uitleggen
  • Tijd geven om te denken
  • Reflectiemomenten
  • Gesprekken tijdens wandelen of knutselen

 

 3. Voor de kinderen die leren door te doen

 

De Profeet ﷺ deed dingen eerst voor: wudu, gebed, gedragingen. Hij liet het zien. Kinderen die graag bewegen of dingen vastpakken, leren precies zo. Dit zijn de kinderen die ook niet stil kunnen zitten. Ze moeten bewegen, voelen, vasthouden en proberen. En ook dat sluit aan bij de Sunnah.

 

 

Voorbeeld uit de Sunnah


De Profeet ﷺ deed belangrijke handelingen eerst voor, waarna de Sahaba hem volgden.

Hoe hij wudu deed, hoe hij bad, hoe hij sadaqah gaf... hij liet het zien in actie. Dit is onderwijs met het lichaam.

 


Hoe jij dit kan gebruiken? 

 

 

  • Laat je kind bouwen, knippen, bewegen
  • Laat ze dingen naspelen
  • Gebruik blokken, kaartjes, sensopatisch materiaal

 

 

Voor dit soort kinderen is leren iets wat door de handen gaat.

 

 

4. Voor sociale kinderen: kinderen die leren door contact

 

Sommige kinderen leren het beste in gesprek. Ze willen samenwerken, praten en uitleggen.

 

Voorbeeld uit de Sunnah

 

De Sahaba mochten altijd vragen stellen.Er was dialoog. Er waren gesprekken. Soms zaten ze in een kring, soms tijdens een wandeling en soms tijdens een maaltijd. De Profeet ﷺ creëerde altijd een sfeer waar vragen welkom waren.

 

 

Hoe jij dit kan gebruiken? 

 

 

  • Laat je kind iets uitleggen
  • Wissel vragen en antwoorden af
  • Speel rollenspellen
  • Werk samen aan een taak

 


De Sahaba mochten altijd vragen stellen. 
Er was dialoog, gesprek, interactie. En vooral absoluut geen schaamte in vragen stellen. Sommige kinderen leren het best als ze met iemand kunnen praten of samenwerken.

 

 

Zie je hoe prachtig dit is? Zelfs de Sahaba waren allemaal verschillende. En de Profeet ﷺ behandelde ze allemaal volgens hun eigen aard.

Er zijn verhalen in de seerah die het hart zacht maken… verhalen waarin je ziet hoe wijsheid, geduld en voorbeeldgedrag soms sterker zijn dan duizend woorden. Eén van die verhalen is dat van het Verdrag van Hudaybiyyah en de rol van Umm Salamah radiyaAllahu 'anha. 

Zes jaar waren voorbij sinds de moslims Makkah hadden moeten verlaten. Hun hart verlangde terug. Ze kwamen niet om te vechten noch om macht te tonen... maar om ‘Umrah te verrichten.

Maar terwijl ze dichtbij Makkah stonden, hield de Quraysh hen tegen. De spanning was enorm. De Profeet ﷺ koos voor vrede. Hij tekende een verdrag met voorwaarden die, op het eerste gezicht, heel zwaar waren voor de moslims.

 

Zijn metgezellen waren diep geraakt. Ze hadden gehoopt, gebeden en gewacht...en nu leek het alsof alles voor niets was geweest. Toen de Profeet ﷺ hen vroeg om hun offerdieren te slachten en hun hoofd te scheren (zoals het hoort wanneer je de toestand van ihram beëindigt) bleef het stil.

Niet uit ongehoorzaamheid. Maar uit verdriet, verwarring en teleurstelling.

 

De Profeet ﷺ ging terug naar zijn tent, waar zijn vrouw Umm Salamah radiyaAllahu anha was. Hij vertelde haar wat er was gebeurd en hoe zijn geliefde metgezellen door emoties werden overmand en niet reageerden. Wat zij toen deed… is een les voor elke ouder, opvoeder, leider en echtgenote.

Ze werd niet boos. Ze zei niet: “Ga terug en wees strenger!” Ze zei niet: “Laat het dan maar zitten.”En ze zei zeker niet: “Waarom luisteren ze niet?”

 

In plaats daarvan gaf zij een advies dat gevuld was met wijsheid, inzicht en rust:

 

“Ga naar buiten, slacht jouw dier en scheer jouw hoofd. Zij zullen jou volgen.”



Geen oordeel. Geen Kritiek. Geen woordenstrijd...

 

Maar een diepe kennis van hoe mensen leren:door het voorbeeld van iemand die zij liefhebben en vertrouwen.

 

Een zachte boodschap voor jou, liefste moeder


Onze kinderen lijken misschien klein, maar hun zielen zijn groot. Allah heeft elk kind uniek gemaakt...en jij mag ontdekken hoe jouw kind het beste leert.

 

Soms door te zien. Soms door te luisteren. Soms door te doen. Soms door te praten. Soms door te reflecteren.

 

En jij hoeft niet te kiezen. Je mag variëren, proberen, meebewegen.. net zoals de Profeet ﷺ dat ook deed met zijn metgezellen.

 

Moge Allah ons belonen voor elke minuut, elke inspanning en elke traan van geduld liefjes. Moge Hij jouw kinderen laten groeien in kennis, karakter en imaan.

Ameen.

 

Review – Houten Breukenpuzzel van @toffekids

 

Als moeder ben ik altijd op zoek naar materialen die zijn manier van leren écht ondersteunen. Dingen die niet alleen educatief zijn, maar ook rust uitstralen en hem uitnodigen om zelf te ontdekken. Daarom ben ik zo blij met de prachtige houten breukenpuzzel van @toffekids. SubhanAllah, wat een mooi en doordacht leermateriaal! Het hout is stevig, voelt warm en natuurlijk aan, en de afwerking is echt netjes. Precies de juiste grootte voor kleine handjes.

 

Wat ik het allerleukste vind, is hoe duidelijk breuken opeens worden voor mijn zoon. Door de verschillende stukken... kan hij echt zien en voelen hoe de delen samen een geheel vormen. Het is niet zomaar een puzzel… het is een speelse, visuele manier om wiskunde te leren.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.